Er zijn twee tegengestelde stromingen als het gaat om het parkeren van je auto: handrem vs. neutraal, handrem vs. versnelling. Wat is de beste manier? Geen van deze vragen speelt bij elektrische auto’s….. Maar wat doet een elektrische auto?
Vraag van Irene: Mijn man zet de auto altijd in neutraal als hij parkeert.
Ik heb geleerd om de auto in de versnelling te zetten, maar hij zegt dat dat slecht is voor de auto. Wie heeft er gelijk? Sébastien Toussaint, professor automobieltechnologie aan de HEL (Haute École de Liège), biedt een analyse zonder enige nostalgie die geassocieerd wordt met leren autorijden. Hij zegt: ” In het ideale geval trek je bij het parkeren de handrem aan en laat je de auto in de versnelling staan. Het is een reflex die je moet hebben als je niet wilt dat de auto op een dag afslaat omdat je op een helling van 10% hebt geparkeerd, of als de handrem defect is… Wen er maar meteen aan! ”
Hij wijst erop dat elektrische auto’s automatisch beide doen: ze vergrendelen de rem en gaan in de parkeerstand, “ wat hetzelfde is als de auto in de versnelling zetten ”. En hij wijst op het risico dat je vergeet als je van voertuig wisselt. Omdat je bijvoorbeeld een wisselauto in de garage moet gebruiken, heb je soms een niet-ondersteund voertuig dat je op een hellende straat parkeert, zoals vaak op het nieuws te zien is.
Handrem, ja, maar pas op dat je niet bevriest in de winter.
Deze wet is echter niet absoluut, want hij moet worden aangepast aan het weer: “ Het gebeurt dat de handrem vastloopt in de kou ”. Bij welke temperatuur? Sébastien Toussaint zegt het niet, maar raadt aan voorzichtig te zijn.
Voor een volledig handgeschakelde auto is het aan jou om het risico in te schatten…. Daarom kun je in de winter het beste op een vlakke weg parkeren en de versnelling ingeschakeld laten om te voorkomen dat de auto in beweging komt. Auto’s met automatische remmen berekenen dit automatisch, met behulp van een algoritme dat is ingesteld door de ontwerper van het voertuig.
Aan de andere kant, om terug te komen op het verschil in perceptie tussen Irene en haar man over de neutrale versnelling, herinnert Sébastien Toussaint ons eraan dat het beter is om bij een rood licht terug te schakelen naar de neutrale stand. ” Je moet echt voorkomen dat je je voet op het koppelingspedaal laat rusten: als het licht de volgende seconde groen wordt, prima, dan kun je de versnelling verlaten terwijl je de koppeling blijft intrappen. Maar als je even moet wachten, is het belangrijk om terug te schakelen naar neutraal ” .