Je veiligheidsgordels vastmaken op de achterbank, zelfs als er geen passagier aan boord is, is een eenvoudige reflex die de veiligheid aan boord vergroot en het “olifanteneffect” helpt voorkomen.
Als je in je auto stapt, denk je er dan aan om de veiligheidsgordels op de achterbank vast te maken, zelfs als er geen passagiers inzitten? Dit lijkt op het eerste gezicht een vreemde gewoonte, maar het is een officiële aanbeveling die staat in een kleine notitie in het digitale magazine dat wordt uitgegeven door het directoraat-generaal voor verkeer.
Niet alle achterzitplaatsen zijn permanent bevestigd. In sommige modellen, vooral oudere voertuigen, kunnen ze licht bewegen, wegglijden of zelfs vervormen bij plotselinge manoeuvres of botsingen. De bevestigde gordels helpen om de hele stoel stijf te maken en deze ongewenste bewegingen, die de veiligheid van de voorste inzittenden in gevaar zouden kunnen brengen, te voorkomen. Ze werken als een extra versteviging die de structuur op zijn plaats houdt.
Een aanbeveling vanwege bagage in de bagageruimte
Praktisch gezien is de aanbeveling in kwestie vooral van toepassing wanneer de automobilist bagage vervoert in de bagageruimte of (meer voor de hand liggend) op de achterbank. DGT stelt daarom zes essentiële punten vast om bagage in alle veiligheid te vervoeren. Ten eerste, alles op zijn plaats: het principe is dat alle bagage in de kofferbak moet liggen. De zwaarste bagage moet ook in het onderste deel van de bagageruimte worden geplaatst, zodat het zwaartepunt van het voertuig kan worden gehandhaafd, wat de stabiliteit ten goede komt.
Merk op dat het “noodzakelijk is om te voorkomen dat bagage tijdens de reis verschuift. Hiervoor kan de bagage, nadat deze is geplaatst, worden omgeven door een net”, aldus de DGT. En tot slot, de meest verrassende aanbeveling:“zelfs als er geen passagiers achterin de auto zitten, kunnen deze veiligheidsgordels worden vastgemaakt om te voorkomen dat de lading in de kofferbak de auto binnendringt in geval van een botsing”.
Het olifanteneffect
Hier komt het beroemde olifanteneffect om de hoek kijken. Dit concept is ontworpen om de verwoestende kracht van een onbeveiligd object of lichaam bij een botsing te illustreren. Bij 60 km/u kan een ongebonden voorwerp of passagier van 75 kg de voorstoel raken met een kracht die gelijk is aan die van een olifant van 4,2 ton. Dit principe geldt ook voor zware bagage in de bagageruimte: als deze door de stoel valt, kan deze ernstig letsel veroorzaken.