“Mijn bank kan niets doen”: dit sms’je van vijf woorden volstaat om uw rekening leeg te halen

rekening

Deze nieuwe zwendel verspreidt zich al enkele weken en dit korte berichtje moet u alert maken.

Als er één ding is dat we van online oplichters kunnen zeggen, dan is het wel dat ze een waanzinnig vermogen hebben om nieuwe technieken te bedenken om hun slachtoffers in de val te lokken. Hoewel de meest klassieke en wijdverspreide methode tegenwoordig bestaat uit het zich voordoen als een bezorger of een bank, zijn er tal van andere, innovatievere technieken.

Een van de nieuwste vereist bovendien maar heel weinig inspanning van de hackers. Als deze zwendel goed wordt uitgevoerd, kunnen ze toegang krijgen tot uw bankrekening en uw geld beetje bij beetje leeghalen. Erger nog: het lijkt erop dat sommige banken hier niet volledig tegen kunnen optreden, zoals blijkt uit een van de slachtoffers die aan de microfoon van de website BirminghamLive aan de andere kant van het Kanaal verklaarde: “Het lijkt erop dat mijn bank niets kan doen om deze pogingen tot fraude te stoppen. Ze zei dat ik zelf contact met hen moest opnemen om de betaling te annuleren, maar ik heb geen contactgegevens en mijn enige optie lijkt te zijn mijn rekening te sluiten.”

De zwendel in kwestie is des te gevaarlijker omdat er slechts een paar woorden via sms naar uw telefoon moeten worden gestuurd om hem in gang te zetten. De slachtoffers ontvangen een kort bericht met een link naar een formulier dat ze moeten invullen om een gratis beloning te krijgen van een bekende winkel of een winkel waar ze regelmatig komen. Dit formulier kan van verschillende aard zijn. De truc is bijna altijd hetzelfde: de slachtoffers wordt wijsgemaakt dat de winkel de mening van zijn klanten wil weten.

Maar zodra het formulier via de sms op uw smartphone is ingevuld, wordt u gevraagd een klein bedrag (ongeveer een euro) te betalen voor de verzending van uw beloning. Daar gaat natuurlijk de val dicht en geen van de geregistreerde slachtoffers heeft ooit iets anders gekregen dan problemen na betaling van deze levering. De hackers kunnen de bankgegevens achterhalen en geld overmaken zodra de vis in de neten is.

Gelukkig voor het bovengenoemde slachtoffer was het saldo op zijn bankrekening onvoldoende om de betalingen te registreren. De hackers hebben het echter nog vier keer geprobeerd, zelfs nadat het slachtoffer van bankkaart was veranderd. Logisch, aangezien de hackers de rekeninggegevens van het slachtoffer hadden en niet zijn betaalkaart. Helaas was de enige manier waarop dit slachtoffer zich kon beschermen, zijn bankrekening te sluiten en een nieuwe te openen.

Om u tegen deze nieuwe zwendel te beschermen, is het raadzaam voorzichtig te blijven. Is het bedrijf dat contact met u opneemt echt? Komt het weergegeven nummer overeen met het nummer op de officiële website van de winkel? Bij twijfel kunt u het beste sms’jes van onbetrouwbare afzenders negeren en dit soort formulieren rechtstreeks op de officiële website of in de winkel invullen, indien mogelijk.