Extreem gevaar: de DGT heeft er niet over nagedacht, maar het V-16 licht is een risico en je auto kan ontploffen

V-16

De Dirección General de Tráfico (DGT) heeft bepaald dat vanaf 1 januari 2026 het gebruik van aangesloten V-16 lampjes voor het signaleren van pech of ongevallen op de weg verplicht wordt, ter vervanging van de traditionele gevarendriehoeken. Deze apparaten zijn ontworpen om de verkeersveiligheid te verbeteren doordat bestuurders een noodsignaal kunnen geven zonder uit het voertuig te hoeven stappen, waardoor het risico om overreden te worden kleiner wordt.

Dit nieuwe verlichtingssysteem is een geelachtig baken dat bovenop het voertuig wordt geplaatst om aan te geven dat het stilstaat vanwege pech of een ander probleem. Ze geven minstens een half uur lang 360º licht en zijn bestand tegen extreme weersomstandigheden, van kou tot hitte, maar ook regen, hagel of sneeuw. Bovendien worden ze geleverd met een ingebouwde batterij of een serie batterijen die een werking van 18 maanden garanderen.

De prijs van DGT-goedgekeurde V-16 noodverlichting varieert afhankelijk van het type apparaat en de functies ervan. De beschikbare opties worden hieronder opgesomd:

V-16 Lichten niet aangesloten (geldig tot 31 december 2025).

  • V-16 Contact-noodlicht voor 11,84 euro.
  • amazon.nl
  • Noodverlichting V-16 gehomologeerd DGT voor 13,45 euro.
  • V-16 Emergency Light voor auto gehomologeerd voor 14,95 euro.

V-16 connected verlichting (verplicht vanaf 1 januari 2026).

  • Help Flash IoT voor 49,95 euro, inclusief connectiviteit tot 2037.
  • FlashLED SOS V16 voor 41,31 €.
  • SOS Road Connected voor 49,95 €.

Het risico van deze lampen

Door de hoge zomertemperaturen kunnen V-16 lampen echter een potentieel risico vormen voor het voertuig, omdat ze kunnen exploderen. Dit zijn de belangrijkste redenen voor bezorgdheid:

  • Oververhitting van het apparaat: temperaturen in een auto die aan de zon is blootgesteld, kunnen gemakkelijk de 60 °C overschrijden. Als de V-16 lamp op het dashboard, in het handschoenenkastje of in de kofferbak wordt blootgesteld aan direct zonlicht, kan de elektronica of de batterij oververhit raken, wat kan leiden tot: onherstelbare schade aan het circuit, lekkage of zelfs ontploffing van slecht ontworpen lithiumbatterijen, en in extreme (maar zeldzame) gevallen brandgevaar.
  • Gebrekkige magnetische hechting op hete oppervlakken: in sommige auto’s met aluminium daken, glas of keramische lak hecht de magneet van de lamp mogelijk niet goed en door de hitte kan het rubber of de basis vervormen, waardoor het apparaat eraf valt of niet goed werkt wanneer dat het meest nodig is.
  • Voortijdige degradatie: plastic materialen en LEDS kunnen sneller degraderen als ze constant aan hitte worden blootgesteld. Dit verkort de levensduur van het apparaat en kan de zichtbaarheid op kritieke momenten beïnvloeden.