Banken veranderen in juni de manier waarop je geld opneemt bij geldautomaten: dit is hoe de nieuwe EU-regels jou zullen beïnvloeden.

geldautomaten

We weten al dat de belastingdienst kan onderzoeken wanneer we geld opnemen of storten bij geldautomaten als ze verdacht gedrag ontdekken, en we kunnen hiervoor worden bestraft. Banken zijn zelfs verplicht om de Belastingdienst op de hoogte te stellen wanneer er transacties (zowel stortingen als opnames) worden gedaan van meer dan 3.000 euro, en ook wanneer er 500-eurobiljetten worden gebruikt, om hun strijd tegen belastingfraude te versterken. Maar de verandering die er nu aankomt , betekent geen boetes of registratie, maar maakt transacties eenvoudiger.

Vanaf 28 juni zijn alle banken verplicht om hun geldautomaten aan te passen aan de toegankelijkheidswet die in mei 2023 is aangenomen. Dit zal de barrières wegnemen die mensen met een handicap ervan weerhouden om via het beeldscherm van de geldautomaat toegang te krijgen tot hun bankgegevens.

Gemakkelijker geld opnemen

“Om de vereisten voor universele toegankelijkheid vast te stellen (…) om het te verwachten gebruik ervan op autonome wijze te optimaliseren (…) in het bijzonder door mensen met een handicap”, stelt de verordening in artikel 1. Evenzo bepaalt de verordening dat, om deze toegankelijkheid te bevorderen, fabrikanten ervoor moeten zorgen dat geldautomaten “zijn ontworpen en vervaardigd in overeenstemming met de vereisten” die zijn vastgesteld om de toegang voor mensen met een visuele, auditieve of verstandelijke handicap, enz. te vergemakkelijken.

Dit is een wijziging die voortkomt uit een Europese richtlijn die inclusie in alle klantendiensten wil garanderen. De belangrijkste veranderingen zijn onder andere dat:

  • De lettergrootte van de schermen wordt vergroot en het contrast wordt hoger.
  • Gesproken instructies via koptelefoons worden geïntegreerd.
  • Menu’s worden opnieuw ontworpen zodat ze intuïtiever te gebruiken zijn.
  • Aanraakoppervlakken en verhoogde knoppen worden toegevoegd om ze herkenbaarder te maken dan de huidige.
  • Nieuwe ondersteunde navigatiesystemen zullen worden geïntegreerd.

Om rekening mee te houden

Dit zal de toegankelijkheid verbeteren, niet alleen voor mensen met een handicap, maar ook voor het grote publiek, dat zal profiteren van duidelijkere instructies en eenvoudigere menu’s.

Banken zullen hun klanten op de hoogte moeten brengen van de veranderingen, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan als ze de volgende keer geld willen opnemen. Daarnaast kunnen ze , indien nodig, hun filiaalmedewerkers vragen om hen te helpen de verbeteringen te leren kennen totdat ze eraan gewend zijn.