De dagen van geld opnemen uit een geldautomaat zijn geteld, om dezelfde redenen dat fysiek geld dreigt uit te sterven: dankzij de uitbreiding van elektronisch bankieren en het groeiende gebruik van virtuele portemonnees. Wat ooit deel uitmaakte van de avant-garde van het bankieren begint nu een zeker vintage gevoel te krijgen.
Maar ondertussen gebruiken miljoenen dit hulpmiddel elke dag, dat helpt om de meest elementaire bankprocedures te stroomlijnen, zoals geld opnemen, overmaken of storten, hoewel het niet altijd goed werkt en ons soms de schrik van de dag kan bezorgen.
Ik heb geld opgenomen, het werd van mijn rekening afgeschreven, maar ik kreeg het niet terug.
Frequent gebruik van geldautomaten vergroot de kans dat we op een gegeven moment een geldopname doen en dat aan het einde van de geldopname het geld niet verschijnt, terwijl het tegelijkertijd op de rekening verschijnt alsof de transactie wel is uitgevoerd.
Als we tijdens kantooruren zijn, kunnen we het beste de bank binnengaan en een medewerker op de hoogte stellen van wat ons zojuist is overkomen. Zij zullen het probleem waarschijnlijk snel oplossen of uitzoeken wat er is gebeurd. Als het buiten kantooruren gebeurt, bel dan gewoon de klantenservice van de financiële instelling zodat ook zij het probleem kunnen oplossen en het geld op je rekening kan worden teruggestort.
Aanbevelingen van de Guardia Civil
Als het iets ingewikkelder wordt, moet je letten op de aanbevelingen van de Guardia Civil via het sociale netwerk X, wanneer je de kaart hebt ingevoerd, zorgvuldig de pincode hebt ingetoetst en het geld er nog steeds niet uitkomt. In deze gevallen adviseert de Guardia Civil het volgende:
- “Loop niet vrolijk weg”. We moeten niet weglopen van de geldautomaat zodra het probleem begint, en ook niet toestaan dat een andere gebruiker het probeert te gebruiken.
- “Controleer of er niet met de gleuf is geknoeid”, d.w.z. dat er geen extra apparatuur bovenop staat. Het is ook een goed idee om de gleuf te controleren waar het geld uitkomt, voor het geval er een storing is.
- “Bel uw bank/kaart om het te melden”.
Als we niet bij de geldautomaat kunnen staan en het probleem niet is opgelost, is een andere tip om de gegevens van de geldautomaat te noteren en het tijdstip waarop de transactie werd geprobeerd. Het is ook aan te raden om met je mobiele telefoon een foto te maken van het apparaat en het nummer dat het identificeert.
Dingen die u moet weten over oplichting bij geldautomaten
Er zijn twee veelvoorkomende zwendelpraktijken bij pinautomaten waar je je bewust van moet zijn. De ene heet “skimming”, wat direct verband houdt met de tweede tip van de Guardia Civil.
“Skimming” kan worden vertaald als “vloeiend lezen”, en verwijst naar het doel van deze zwendel, die bestaat uit het plaatsen van een apparaat precies op de plek waar de kaart wordt ingebracht en dat snel de gegevens die erin staan kan lezen en kopiëren.
Met deze informatie kunnen criminelen geld van je rekening afhalen of in jouw naam aankopen doen. Daarom is het belangrijk om de geldautomaat te controleren voordat je de kaart erin steekt, en als er iets vreemds lijkt te zijn, gebruik hem dan gewoon niet.
De zwendel met de liniaal, de andere vorm van pinautomaatgerelateerde criminaliteit, is minder geavanceerd; deze bestaat uit het dichtmaken van de gleuf waar het geld uitkomt met een magnetische liniaal. Als we geld opnemen, kan het geld er niet uit omdat er een obstakel in de gleuf zit, en zodra we geld opnemen, verwijderen de criminelen gewoon de liniaal en komen de biljetten eruit. Het klinkt eenvoudig, maar in de praktijk is het een zeer operationele val.