Een waarschuwing van een expert over olijfolie die gevolgen heeft voor iedereen die het koopt: “Ik zei het toch…”.

olijfolie

De afgelopen jaren was het kopen van olijfolie in de supermarkt bijna een luxeproduct geworden. De schappen lagen vol, dat wel, maar de prijzen deden velen een stapje terug doen. De afgelopen maanden is er echter iets veranderd. Consumenten hebben gemerkt dat de prijs van olijfolie is gedaald, iets waar een expert maanden geleden al voor waarschuwde en het lijkt erop dat zijn voorspelling zeker uitkomt.

De prijsdaling van olijfolie is geen toeval. Het gaat gepaard met een beter landbouwseizoen, meer neerslag en vooral een trendbreuk die al was voorzien. De econoom Gonzalo Bernardos maakte dit een jaar geleden duidelijk, toen velen nog met wantrouwen naar prijskaartjes keken. Dezeexpert verzekerde ons dat we in 2025 weer extra vierge olijfolie van vijf euro per liter zouden kunnen zien. En, hoe ongelooflijk het ook lijkt, die tijd is gekomen. Bernardos’ waarschuwing was niet alleen een accurate voorspelling, maar ook een les in hoe landbouwmarkten werken. Achter elke fles olie zit een complexe machinerie: productie, import, export, consumptie en klimaat. En dit jaar is die versnelling weer in het voordeel van de consument gaan draaien.

De waarschuwing van een expert over olijfolie

In de afgelopen twee jaar is olijfolie bijna een luxeproduct geworden. De belangrijkste reden hiervoor was de ernstige droogte die het Spaanse platteland verwoestte en de olijfproductie direct trof. De olijfbomen, blootgesteld aan extreme hitte en gebrek aan water, droegen minder vruchten. En wanneer er minder product is, gaat zoals je weet de prijs omhoog. Daarbij kwamen nog de hoge kosten voor meststoffen, transport, elektriciteit en arbeid. Het resultaat was een exorbitante stijging van de prijs aan de bron, die uiteindelijk werd doorberekend aan de consument.

De markt reageerde zoals verwacht. Veel huishoudens verlaagden hun consumptie of vervingen deze direct door andere, goedkopere opties, zoals zonnebloemolie of gemengde oliën. Zelfs in supermarkten zagen we ongewone maatregelen: flessen met antidiefstalalarm, een beeld dat boekdelen sprak over de waarde die dit basisproduct had bereikt. Alles wees op een voortzetting van deze situatie, maar toen kwam de regen.

De ommekeer: meer regen, meer productie

De winter en lente van 2025 brachten echter een van de meest verwachte nieuwtjes voor het Spaanse platteland: de terugkeer van de regens. Na enkele jaren van watertekorten begonnen de stuwmeren zich te vullen en de velden groen te kleuren. Dit had een direct effect op de olijfgaarden, die een deel van hun productiviteit hebben teruggewonnen. Volgens de laatste cijfers van het ministerie van Landbouw is er 1.415.000 ton olijfolie geproduceerd, wat een aanzienlijke stijging betekent ten opzichte van eerdere seizoenen die door droogte werden gekenmerkt.

Deze verbetering heeft ook de beschikbare voorraden vergroot: niet alleen de binnenlandse productie, maar ook 225.000 ton geïmporteerde olie is toegevoegd aan de 187.000 ton die aanvankelijk beschikbaar was. In totaal zijn de voorraden opgelopen tot 1.827.000 ton. Deze toename van het aanbod is de sleutel geweest tot een lichte daling van de prijzen, iets wat consumenten al beginnen te merken in de supermarkten.

Bloeiende export en evenwichtigere consumptie

Ondanks de prijscrisis blijft er veel vraag naar Spaanse olijfolie in het buitenland. In feite is meer dan de helft van het beschikbare product geëxporteerd: 1.030.000 ton, waarbij de markt van de EU-27 bijzonder belangrijk is met 587.000 ton en de markt buiten de EU met 443.000 ton. Deze sterke buitenlandse handel is een reddingslijn geweest voor veel producenten, die in de export een manier hebben gevonden om winstgevend te blijven in moeilijke tijden.

De binnenlandse consumptie blijft volgens de laatste gegevens stabiel op ongeveer 526.000 ton. Hoewel het nog niet volledig hersteld is van het niveau van voor de stijging, zou de prijsdaling kunnen helpen om de binnenlandse markt weer te stimuleren. In ieder geval lijkt het evenwicht tussen productie, export en consumptie dichter bij elkaar te liggen dan een jaar geleden.

Zal de prijs van olijfolie verder dalen?

Het directe effect van al deze verbeteringen is al merkbaar. Supermarkten verlagen de prijzen en hoewel we nog ver verwijderd zijn van de niveaus van vijf of zes jaar geleden, is de trend positief. Desondanks roepen experts op tot voorzichtigheid. Het zal heel moeilijk worden om weer prijzen van drie euro per liter te zien. Inflatie, hogere landbouwinputs en nieuwe energiekosten zijn blijvend. Toch is het kopen van een fles voor vijf euro voor velen al een overwinning.

Gonzalo Bernardos waarschuwde: het enige wat nodig was, was dat het water terugkeerde om de situatie te normaliseren. En dat is ook gebeurd. Nu de stuwmeren vol zijn, de olijfbomen bloeien en de olie weer stroomt, begint wat een permanente crisis leek op te lossen. Het zal echter geen snel of absoluut herstel zijn, maar wel een stap vooruit. En deze keer voelen consumenten het al in hun winkelwagentjes.

De gegevens die de daling bevestigen

De tabel van het ministerie van Landbouw geeft dit herstel duidelijk weer. Ondanks de moeilijke internationale context is Spanje erin geslaagd om eindvoorraden van 271.000 ton olijfolie op te bouwen , waardoor we opgelucht adem kunnen halen voor de komende maanden . De productie van olie uit afvallen van olijven ( 126.000 ton) en tafelolijven (533.000 ton) is ook weer op gang gekomen, nog een indicator dat de sector zich stabiliseert na twee zeer gecompliceerde seizoenen.

Het lijkt er dus op dat de omstandigheden aan het veranderen zijn en eindelijk lijkt het in het voordeel van de consument uit te vallen. De voorspelling van de expert is uitgekomen en olie is nu voor minder dan 5 euro verkrijgbaar in bijna alle supermarkten, dus laten we ervan profiteren en onze karretjes vullen met dit noodzakelijke ingrediënt in onze keukens.