Geldopnames veranderen vanaf 28 juni: geldautomaten moeten zich aanpassen aan nieuwe regels

Geldopnames

Contant geld opnemen was nog nooit zo gemakkelijk als met de toegankelijkheidswet. Het doel van deze nieuwe regeling is ervoor te zorgen dat mensen met een handicap bankverrichtingen kunnen uitvoeren zonder belemmeringen als gevolg van hun lichamelijke of verstandelijke toestand. De wetwordt op 28 juni van kracht en verplicht alle banken om hun geldautomaten aan te passen aan de gestelde eisen.

Tot de belangrijkste nieuwe functies behoren een groter lettertype, audiogidsen en een opnieuw ontworpen interface en menu. Deze veranderingen zouden ook alle burgers ten goede komen doordat de service wordt verbeterd. De wet voorziet ook in verbeteringen binnen financiële instellingen, aangezien zij hun personeel moeten opleiden om aandacht te besteden aan ‘functionele diversiteit’.

Verbeteringen in geldautomaten

De wet voorziet in de noodzaak van meerdere kanalen om te zorgen voor een toegankelijke ervaring voor mensen die het om wat voor reden dan ook moeilijk vinden. Vereisten zijn onder andere het aanpassen van pictogrammen, tekst en schermhelderheid voor betere zichtbaarheid. Geldautomaten moeten ook voorzien zijn van koptelefoons voor gesproken instructies en knoppen met reliëf of een intuïtieve lay-out.

De omvorming zal geleidelijk gebeuren, omdat de wet onderscheid maakt tussen nieuwe en bestaande geldautomaten. Banken moeten hun klanten informeren over welke geldautomaten al zijn aangepast en welke nog moeten worden verbeterd, zodat hun klanten van tevoren weten welke punten voor hen gunstig zijn voor banktransacties.

Geldautomaten die vóór 28 juni 2025 in gebruik zijn, kunnen blijven werken tot het einde van hun economische levensduur, d.w.z. maximaal 10 jaar. Er zijn momenteel ongeveer 47.000 geldautomaten in Spanje en het doorvoeren van de wijzigingen om maximale toegankelijkheid te bereiken zal tussen de 1.500 en 3.000 euro per eenheid kosten.

Voordelen voor ouderen

De veranderingen zijn misschien niet zo merkbaar voor veel mensen, maar wel voor senioren. De realiteit is dat het gebruik van een complexe interface een van de meest voorkomende conflicten is, maar dat geldt ook voor de kleine lettergrootte, soms erg klein.

Toch stelt de Toegankelijkheidswet, die verantwoordelijk is voor de invoering van deze veranderingen, niet alleen eisen aan geldautomaten, maar ook aan financiële producten en diensten en verzekeringsmaatschappijen, e-commerce, transport, elektriciteits-, water- en gasvoorzieningen en, tot slot, reisbureaus en touroperators.